Finanstilsynet har mottatt en rekke henvendelser om at Sparebank1 Nord-Norge hadde satt i gang en prosess med å avvikle de manuelle kassefunksjonene ved filialer i Troms og Finnmark. Tilsynets vurderinger rundt dette er sendt i brev til Sparebank1 Nord-Norge.
Finanstilsynet legger til grunn at bankenes innskuddsmonopol innebærer en plikt for bankene til å tilby effektive og rasjonelle tjenester for innskudd og bruk av kontanter i samsvar med kundegruppenes vanlige behov.
For de aller fleste kunder vil bruk av minibanker, innskuddsautomater, cash-back i butikk, samt de ulike systemene for regningsbetaling, - nettbank, brevgiro, avtalegiro mv., dekke deres behov. For de kundene dette ikke gjelder, vil Sparebank1 Nord-Norge fortsatt betjene disse manuelt, slik at de kan sette inn på og ta ut penger fra konto ved å henvende seg til de ansatte i filialene.
Utviklingen har i lengre tid gått i retning av mer automatiserte løsninger og færre bankkontorer som betjener bankkunder manuelt. Dette kan sees som en naturlig utvikling i et samfunn som generelt er i en prosess med større grad av automatisering. De endringer Sparebank1 Nord-Norge planlegger vil medføre at de i all hovedsak vil være i samme situasjon som de øvrige bankene i området.
Finanstilsynets undersøkelser gir ikke nå grunnlag for å hevde at Sparebanken1 Nord-Norge ikke tilbyr effektive og rasjonelle tjenester for innskudd og bruk av kontanter i samsvar med kundegruppens vanlige behov.