Merknader – endelig rapport Pareto Bank ASA
Brev
Publisert: 1. juni 2015
Sist endret: 21. april 2017
VÅR REFERANSE:
14/10065
SAKSBEHANDLER:
Margrete Øvrebø
DATO:
04.05.2015
Merknader - endelig rapport
1 Innledning
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tematilsyn hos Pareto Bank ASA (Foretaket) 17. november 2014. Fra Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Leif Roar Johansen og spesialrådgiver Margrete Øvrebø.
Foretaket er en forretningsbank, som også har tillatelse til å yte tjenestene 1, 3, 5 og 6 som nevnt i verdipapirhandelloven (vphl.) § 2-1 (1), samt de tilknyttede tjenestene 1, 3 og 4 som nevnt i vphl. § 2-1 (2).
Foretakets tillatelser etter verdipapirhandelloven benyttes som en integrert del av Foretakets bank-virksomhet. Finanstilsynets tilsyn har vært begrenset til Foretakets bruk av tillatelsene til å yte investerings¬tjenester.
Foretaket hadde på tilsynstidspunktet 29 ansatte.
Foretakets største enkeltaksjonær er Pareto AS som har en eierandel i Foretaket på 15 %. Finans-tilsynet gjennomfører i 2014 og 2015 tilsyn med alle søsterselskapene i Pareto-gruppen med tillatelser etter verdipapirhandelloven og verdipapirfondloven, samt Foretaket.
Foretaket mottok foreløpig rapport fra tilsynet i brev av 25. februar 2015 (Rapporten), og har gitt sine kommentarer til Rapporten i brev av 25. mars 2015 (Tilsvaret).
2 Ytelse av investeringstjenester
2.1 Rettslig utgangspunkt
Foretaket fikk 14. februar 2011 tillatelser til å yte følgende investeringstjenester som nevnt i vphl. § 2-1 (1):
- Mottak og formidling av ordre på vegne av kunde i forbindelse med ett eller flere finansielle instrumenter (tjeneste 1)
- Omsetning av finansielle instrumenter for egen regning (tjeneste 3)
- Investeringsrådgiving (tjeneste 5)
- Plassering av offentlige tilbud som nevnt i kapittel 7, plassering av emisjoner, samt garantistillelse for fulltegning av emisjoner eller tilbud om kjøp av finansielle instrumenter (tjeneste 6)
Finanstilsynet kan kalle tilbake tillatelse til å yte investeringstjenester dersom verdipapirforetaket bl.a. ikke gjør bruk av tillatelsen innen tolv måneder eller har opphørt å yte investeringstjenester i mer enn seks måneder, jf. vphl. § 9-4 (1) nr. 1.
2.2 Finanstilsynets foreløpige vurdering
Foretakets tillatelser etter verdipapirhandelloven benyttes som nevnt som en integrert del av Foretakets bank¬virksomhet. Foretaket tilbyr ikke investeringstjenester uten tilknytning til bank-virksomheten.
Foretaket har tre primære forretningsområder; (i) finansering av eiendomsutviklingsprosjekt, (ii) shipping- og offshorefinansering, samt (iii) verdipapirfinansering. Hovedtyngden av Foretakets investerings¬tjenester er tilknyttet området for verdipapirfinansering.
Finanstilsynet hadde i Rapporten enkelte kommentarer knyttet til grensene mellom Foretakets ordinære banktjenester og investeringstjenester.
Videre reiste Finanstilsynet spørsmål ved om Foretaket har benyttet eller har planer for fremtidig bruk av investeringstjeneste 6. Slik Finanstilsynet hadde forstått det var Foretakets bruk av investerings¬tjeneste 6 begrenset til såkalte "betingede tegninger" foretatt av Foretaket etter avtale med tilrettelegger. Med "betingende tegninger" forstås tegninger Foretaket foretar i emisjoner etter avtale med tilrettelegger mot at tilrettelegger betaler Foretaket et honorar. Foretakets tegninger er betinget av at tilrette¬legger ikke lykkes å plassere hele emisjonen i markedet. Foretaket tegner seg da for den delen av emisjonen som ikke er plassert i markedet, dog oppad begrenset til den betingende tegningen Foretaket faktisk har foretatt. Foretaket opplyser at det i denne sammenheng opptrer som reell investor, men med det unntak at det mottar et honorar fra tilrettelegger for den betingede tegningen.
Finanstilsynet viste i Rapporten til at kjennetegnet ved fulltegnings¬garantier omfattet av investeringstjeneste 6 er at de garanterer for at emisjoner blir fulltegnet. Foretakets "betingende tegninger" gir ingen garanti for at emisjonene blir fulltegnet, og skiller seg derfor fra fulltegnings-garantiene omfattet av tjeneste 6. Slike tegninger vil imidlertid være omfattet av tjeneste 3 (egenhandel).
2.3 Foretakets tilsvar
Foretaket tar i Tilsvaret Finanstilsynets kommentarer knyttet til grensene mellom ordinære bank-tjenester og investeringstjenester til etterretning.
Når det gjelder investeringstjeneste 6 opplyser Foretaket at intensjonen hele tiden har vært å nyttig-gjøre seg av denne tjenesten i større omfang. Foretaket viser til at de ved noen tilfeller også har stilt fulltegningsgarantier (i tillegg til de ovenfor omtalte "betingede tegningene"). Foretaket ønsker derfor å opprettholde tillatelsen til å yte investeringstjeneste 6.
2.4 Finanstilsynets endelige merknad
Finanstilsynet tar Foretakets kommentarer knyttet til bruk av de ulike investeringstjenestene til etter-retning, herunder at Foretaket ved enkelte tilfeller gjør bruk av tjeneste 6 gjennom å tilby fulltegningsgarantier.
For Finanstilsynet
Geir Holen
seksjonssjef
Margrete Øvrebø
spesialrådgiver