Hvordan slette en autorisasjon som regnskapsførerselskap
Publisert: 15. februar 2017
Sist endret: 10. februar 2023
Hvis selskapet ikke lenger driver autorisasjonspliktig regnskapsførervirksomhet bør det sendes slettemelding. Selskapet skal si fra seg autorisasjonen hvis det ikke lenger oppfyller vilkårene for å ha autorisasjon.
Ny regnskapsførerlov fra 2023
Ny regnskapsførerlov trådte i kraft 1. januar 2023. Informasjonen på nettsiden gjelder tidligere regnskapsførerlov. Vi jobber med å oppdatere informasjonen.
Dette skjemaet i Altinn skal brukes ved sletting av regnskapsførerselskapets autorisasjon:
Finanstilsynets tilbakekall av autorisasjon
Regnskapsførere er avhengig av tillit blant annet fra oppdragsgivere, skattemyndighetene, andre offentlige myndigheter og banker. En regnskapsfører som ikke etterlever de reglene som gjelder for virksomheten eller som straffedømmes, vil bidra til å svekke tilliten både til den enkelte regnskapsfører og regnskapsførerbransjen som sådan. I de tilfellene dette skjer vurderer Finanstilsynet om det er nødvendig å kalle tilbake autorisasjonen.
Tilbakekall av regnskapsførerselskapets autorisasjon
Finanstilsynet skal tilbakekalle autorisasjonen når selskapet ikke lenger:
- har autorisert regnskapsfører som daglig leder eller eventuelt faglig leder
- er økonomisk vederheftig
- har fast kontorsted i Norge
- har som formål å føre regnskap for andre
Konsekvensen av et vedtak om tilbakekall er blant annet at:
- Regnskapsførerselskapet ikke har adgang til å påta seg regnskapsføreroppdrag
- Alle eksisterende regnskapsføreroppdrag må avsluttes
- Regnskapsførerselskapet ikke har adgang til å benytte tittelen autorisert regnskapsførerselskap
Altinn brukarservice
Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med