Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Forside >
Forbrukarinformasjon >
Har du problemer med å håndtere gjeld?

Har du problemer med å håndtere gjeld?

Sist publisert: 27. februar 2024

Norske husholdninger har høy gjeldsbyrde. Økte renteutgifter, inflasjon og økte kostnader til livsnødvendigheter som drivstoff, strøm og matvarer har gjort flere norske forbrukere økonomisk sårbare.

Dersom du er en av dem som har betalingsutfordringer og problemer med å betjene lån, anbefaler vi deg til så tidlig som mulig ta kontakt med banken og andre kreditorer for å avklare om det kan finnes en løsning.

Du kan også be om gratis økonomisk rådgivning fra NAV: 

Treng rådgiving om økonomi og gjeld

Finans Norge har en side om økonomi og gjeldsrådgivning som gir en oversikt over noen av de tiltakene banken kan bidra med: 

Økonomi- og gjeldsrådgivning (finansnorge.no)

Banker har fra 1. januar 2023 plikt til å avvise lånesøknader dersom det på bakgrunn av kredittvurderingen fremstår usannsynlig at lånesøker klarer å oppfylle låneavtalen. Tidligere gjaldt en frarådningsplikt. Hvis banken har brutt avslagsplikten, kan kunden ha krav på såkalt "lemping" av låneavtalen. Det innebærer for eksempel at lånebeløpet kan settes ned. Dersom du mener du har krav på lemping av låneforpliktelsene fordi banken har gitt det et større lån enn det var sannsynlig at du kunne betjene, kan du klage til banken. Hvis klagen ikke fører frem, kan du bringe saken inn for Finansklagenemnda. Behandling i nemnda er gratis. Kontaktinformasjon finnes her:  

Finansklagenemnda (FinKN) 

Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Om Finanstilsynet
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS og API
  • Varsling til Finanstilsynet

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972 

Til toppen av siden expand_less